مواد کمک چاپ یا ادتیو چاپ | انواع، کاربردها و قابلیت ها

مواد کمک چاپ یا ادتیو چاپ | انواع، کاربردها و قابلیت ها | ایران شرکا
خانه » مواد کمک چاپ یا ادتیو چاپ | انواع، کاربردها و قابلیت ها

رئوس مطالب

5/5

 

سرعت چاپ در چاپ های معمولی با افزایش تقاضای مرکب‌های چاپی مورد استفاده، هر روز سریعتر می شود. مواد کمک چاپ یا افزودنی های چاپ به رفع این نیازهای جدید و توسعه مرکب‌های چاپ کمک می کند.  برای بهبود استحکام رنگ و شفافیت مرکب چاپ، برای بهبود مقاومت سایشی مرکبهای چاپ و ورنی های چاپی، برای کف زدایی موثر و یا بهبود رفتار خیس شدن – افزودنی های مناسب برای سیستم های پخت آبی، حلال و پرتویی ارائه می شود. البته طبق مقررات خاصی برای کاربردهای تماس با مواد غذایی نیز مناسب هستند.

عملکرد مرکبهای پایه آب در چاپ فلکسوگرافی تا حد زیادی مبتنی بر مواد افزودنی است که برای بهینه سازی خواص خاص در مرکب گنجانده شده است. در فرمول مرکب معمولی، مرکب از یک رنگ، چسب رزین، حلال و مواد افزودنی تشکیل شده است. رنگ‌ها، رزین‌ها و حلال‌ها حدود 95 درصد از فرمولاسیون مرکب معمولی را تشکیل می‌دهند. مواد افزودنی تعادل فرمول مرکب را تشکیل می دهند. بیایید نگاهی دقیق تر به این افزودنی ها و نقش آنها در مرکب مبتنی بر آب بیندازیم.

 

روان کننده ها، مواد کمک چاپ کلیدی

یک فرمول معمولی مرکب حاوی روان کننده هایی است که مقاومت در برابر ساییدگی و خراشیدگی و همچنین COF پایینی را برای لایه مرکب ایجاد می کند. سطح این روان کننده ها در مرکب بسته به فرآیند و نیازهای مصرف نهایی می تواند متفاوت باشد. مرکبهای لمینیت از روان کننده استفاده نمی کنند، زیرا پیوندهای لمینیت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. از روان کننده های رایج مورد استفاده در مرکبها می توان به واکس های PE و PP، سیلیکون ها، آمیدهای اسید چرب و موم های فلوئوروکربنی مانند تترا فلوئورواتیلن (PTFE) اشاره کرد. این ادتیوها از نظر اثربخشی، سرعت مهاجرت و مقاومت در برابر دما تفاوت زیادی دارند. واکس های PTFE مقاومت در برابر دمای بسیار بالا و همچنین مقاومت سایشی و COF پایین را ارائه می دهند، اما گران تر هستند. به طور معمول، ارائه دهنده فرمول مرکب از چندین نوع روان‌کننده در یک فرمول مرکب برای بهینه‌سازی روان‌کاری مرکب استفاده می‌کند.

 

سورفکتانت ها

مواد کمک چاپ به شکل سورفکتانت ها اغلب برای بهبود قابلیت چاپ مرکب استفاده می شود. چنین سورفکتانت‌هایی کشش سطحی مرکب را کاهش می‌دهند و وسعت عملکرد بیشتری را در ترشوندگی مرکب و عملکرد چاپ فراهم می‌کنند.  سورفکتانت ها در مقادیر بسیار کم و در محدوده 0.1٪ استفاده می شوند. استفاده از آنها باید با دقت طراحی شود، زیرا برخی از سورفکتانت ها می توانند در ایجاد کف مرکب نقش داشته باشند.پ

 

اتصال دهنده های عرضی

مرکبهایی که باید سخت‌ترین شرایط را برآورده کنند، اغلب از عوامل شیمیایی اتصال متقابل در لایه مرکب استفاده می‌کنند. عوامل اتصال متقابل از نظر شیمیایی خود را به بایندر “پیوند” می دهند و خواص مقاومتی بایندر در برابر مواد شیمیایی را بهبود می بخشند. این نوع ادتیو که به کراسلینکرها هم معروف هستند، برای بهبود مقاومت بلاک و همچنین مقاومت در برابر حرارت استفاده می شوند.

 

مواد کمک چاپ تقویت کننده چسبندگی

تقویت کننده های چسبندگی، که برای بهبود چسبندگی مرکب استفاده می شوند، می توانند مواد واکنشی پیچیده یا حلال های ساده باشند. آنها می توانند ویژگی های چسبندگی عالی را ارائه دهند، اما باید به دقت کنترل شوند تا از اثرات نامطلوب مانند بو یا تغییر رنگ جلوگیری شود.

 

ادتیو چاپ ضد کف

اگر از مرکب مبتنی بر آب استفاده می کنید، پس از مواد ضد کف استفاده می کنید. این مواد کمک چاپ ممکن است تنها 0.1٪ در فرمول مرکب را تشکیل دهند، اما اگر آنها را نداشته باشید، ممکن است نتوانید چاپ خود را اجرا کنید.

 

ضد قارچ (آنتی باکتریال)

بیشتر محصولات مبتنی بر آب به استفاده از بایوسیدها برای جلوگیری از رشد قارچ در سیستم مبتنی بر آب شما نیاز دارند. آنها در مقادیر بسیار کم به فرمول مرکب اضافه می شوند، اما اگر محصول خود را برای مدت طولانی نگهداری می کنید ضروری هستند.

 

مواد قلیایی

این مواد شیمیایی برای حل کردن برخی از بایندرهای رزین، حفظ pH و باز نگه داشتن مرکب در هنگام چاپ اضافه می شوند. در حالی که هیدروکسید آمونیوم بسیار فرار است، آمین ها اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا پایداری بیشتری دارند.

 

غلظت دهنده ها

در مرکبهای مبتنی بر آب، بایندرهای رزینی معمولاً خواص رئولوژیکی لازم را ارائه می دهند، اما در صورتی که فرآیند نیاز به ویسکوزیته کاربرد بالاتری داشته باشد، غیر معمول نیست که فرمول کننده مرکب یک عامل غلیظ کننده اضافه کند. عوامل اکسید کننده برخی از مرکبهای مبتنی بر آب با بایندر هایی که می توانند با استفاده از عوامل اکسید کننده پلیمریزه شوند، فرموله می شوند. چنین سیستم هایی در جایی استفاده می شوند که مقاومت قلیایی بسیار بالا مورد نیاز است.

 

 نرم کننده ها

نرم کننده ها برای بهبود انعطاف پذیری لایه مرکب استفاده می شوند. بسیاری از آنها استرهای حلال با نقطه جوش بالا هستند و به همین دلیل حتی پس از خشک شدن در لایه های مرکب باقی می مانند. غلظت این نوع ادتیو چاپ باید به حداقل برسد زیرا می توانند منجر به خواص نامطلوب شوند، مانند COF بالاتر و خواص مقاومت سایشی کمتر.

بسیاری از افزودنی های دیگر مانند بافر، دئودورانت، جاذب اشعه ماوراء بنفش، عوامل آزاد کننده و غیره را می توان استفاده کرد. همانطور که در مطالب بالا ذکر شده است، مرکبهای مبتنی بر آب می توانند حاوی مواد افزودنی زیادی باشند و نقش آنها اغلب برای عملکرد مرکب شما بسیار مهم است.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.