مرکب یووی فلکسو | قابلیت ها و معایب

مرکب فلکسو یووی | معایب و مزیت ها | ایران شرکا
خانه » مرکب یووی فلکسو | قابلیت ها و معایب

رئوس مطالب

5/5

مقدمه ای بر مرکب یووی فلکسوگرافیک

در اواسط دهه ی 1990، با توجه به نگرانی های زیست محیطی برای کاهش مواد فرار آلی در مرکب های چاپ، روی آوردن به فناوری درمان UV قابل پیش بینی بود. روش چاپ با مرکب فلکسو یووی با هدف قانونمند کردن کنترل مواد فرار آلی خروجی از مرکب ها و ورود آن به اتمسفر، موجب تاثیر در رشد روش چاپ فلکسوی یووی شد. بیشتر تولید کنندگان به این نتیجه رسیدندکه هیچ گزینه ای جز کاهش و حذف مواد فرار آلی ندارند. یکی از خواص بحث انگیز مرکب، خاصیت پخش رنگدانه و قابلیت خیس شدن رنگدانه در وارنیش های تهیه شده بر مبنای روش UV نسبت به روش های متداول در مرکب های پایه حلالی است. یک مرکب با رنگدانه مناسب و تهیه ی نامناسب می تواند چاپ خوبی ارائه دهد اما پخش رنگدانه ی ناکافی موجب کاهش سیالیت می شود (کاهش 75 درصدی در چاپ فلکسوی درمان یووی و 25 درصدی فلکسوی پایه آب برای چاپ های با کیفیت بالا).  پخش رنگدانه ی ضعیف در یک مرکب می تواند موجب کاهش راندمان داکتر بلید و پر شدن حفره های نورد آنیلوکس و در نتیجه کاهش قدرت پمپ و خاصیت خروج مرکب از حفره های آنیلوکس بشود. این موارد منجر به کاهش کیفیت چاپ می شود.

نگرانی دیگر غلظت بالاتر مرکب های UV  نسبت به مرکب های فلکسو پایه آب است. اگر غلظت مرکب های پایه آب در غلظت سنج «زان2» (Zahn cap No2) برابر با 20 ثانیه باشد در نوع UV آن، کمترین میزان بین 40 الی 80 ثانیه می باشد.

مسئله ویسکوزیته مرکب فلکسو یووی

تغییرات زیادی در طراحی روش مرکب دهی ماشین چاپ انجام شده تا بتواند با ویسکوزیته ی بالا هماهنگی داشته باشد. به هر حال یک مشکل هنوز باقی مانده است و آن سیالیت و روانی در زیر داکتر بلید است. بسیاری از ماشین سازان معتقدند که باید مرکب سازان ویسکوزیته را پایین بیاورند که موجبات سیالیت و روانی را فراهم کند، این مساله موجت خرابی «ترام» ها و انتقال تصویر غیر مشابه از فرم به سطح چاپی خواهد شد. مرکب سازان استدلال می کنند که غلظت باید بالا باشد و ماشین سازان باید لوازم همزن را در روش مرکب دهی ماشین چاپ فراهم و تعبیه کنند، همان طوری که ماشین سازان ماشین های چاپ لیتوگرافی این کار را انجام داده اند، در نتیجه کیفیت چاپ را حفظ کرده اند.

بدین خاطر رشد فلکسو با روش درمان یووی تقریبا متوقف شده است. فقط چاپ های کمی با این روش و به صورت محدود باقی مانده است که در حقیقت به دلیل بخش خشک کن UV مطرح است. بیشترین علاقه در به کارگیری روش چاپ فلکسوی درمان یووی، وجود کیفیت بالای چاپ حاصل از این روش است. ابتدایی ترین نفع این روش اشغال فضای کم خشک کن یووی در خط تولید ماشین چاپ است و بزرگترین اشکال آن حرارت حاصل از وجود لامپ UV و در نتیجه تجمع رنگ در سیلندر چاپ و معضل برطرف کردن این پدیده است.

چاپ عرض باریک (Narrow Web)

در حال حاضر کاربرد چاپ فلکسو برای چاپ نوارهای رول باریک به تدریج رشد پیدا کرده است و با اصلاح کیفیت مرکب های UV، این نوع چاپ رقیب سرسختی برای چاپ های لیتوگرافی با قیمت تمام شده ی پایین خواهد شد. قشر مرکب در نوردهای آنیلوکس با کیفیت بالا ذخیره می شود. این نوردها از دقت ترام بالایی برخوردار بوده و کار چاپی بسیار تمیزی در اندازه های مختلفی ارائه می دهند.

چاپ نوارهای عرض باریک خود چسب با فرآیند فلکسوی UV رشد کرده و هم چنان ادامه دارد تا آن جایی که بزرگترین سهم را در بازار چاپ لیبل عرض باریک خود چسب به خود اختصاص داده است. سرمایه ی مصرفی در لوازم چاپ فلکسو به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر از ماشین آلات لترپرس بوده و کیفیت چاپ به مراتب بهتری را ارائه می دهد. پیش بینی می شود که توزیع چاپ لیبل رول باریک در سال های آتی، بر اساس جدول زیر تقسیم شود:

جدول توزیع چاپ لیبل عرض باریک در روش های چاپی

جدول توزیع چاپ لیبل عرض باریک در روش های چاپی مختلف | چاپ فلکسو یووی | ایران شرکا

75 درصد از کل بازار چاپ فلکسو به چاپ UV اختصاص داشته و 25 درصد آن مربوط به فلکسو پایه آب با درمان یووی است. هرجا که بحث قیمت مطرح است برای ارزان بودن و اقتصادی بودن فلکسوی پایه آب UV مطرح می شود و هرجا صحبت کیفیت چاپ باشد مرکب چاپ با درمان UV غیر پایه آب مطرح است.

در حال حاضر استفاده از چاپ فلکسوی رول عرض باریک برای مصارف لیبل – کارتن رو به رشد است. هرجا که رقابت قیمتی مطرح است می توان آن را با چاپ افست مقایسه کرد (قیمت فلکسوی رول بر پایه ی یووی ارزان تر از افست UV معمولی است.). چاپ عرض باریک به وسیله آنیلوکس ظریف تر انجام می شود که منجر به کیفیت خوب چاپ می شود و این کیفیت می تواند منجر به ایجاد ترام با تغییر شکل حداقلی ( از نظر سایز و چاقی ترام) شده و در نهایت چاپ بسیار تمیز و خوبی را ارایه دهد. در جدول زیر نوعی فرمول فلکسوی آکریلیک درمان UV نشان داده شده است:

نمونه ای از فرمول مرکب فلکسو یووی آکریلیک

نمونه ای از فرمول فلکسوی آکریلیک درمان UV | فلکسو یووی | ایران شرکا

 

مرکب درمان یووی برای چاپ کارتن

ویژگی های خوب مرکب فلکسو یووی ( سرعت درمان، چسبندگی خوب، بوی کم و مقاومت های شیمیایی خوب) آن ها را برای چاپ کارتن ایده آل می سازد. دستگاه های چاپ رول لیبل های خود چسب موجب شدند که از نظرکیفی این نوع چاپ برای چاپ بسته بندی به کارگرفته شود. کیفیت چاپ فلکسو با این مرکب در مقایسه با با مرکب های فلکسو دیگر، بالاتر است (1 الی 2 درصد ترام بیشتر می توان چاپ کرد). چاپ های عریض (تا حد یک متر) برای چاپ کارتن استفاده می شود در حالی که از دستگاه چاپ رول عرض باریک برای چاپ لیبل خود چسب استفاده می شود.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.