چاپ فلکسوگرافی | راه حلی برای تمام سطوح!

چاپ فلکسوگرافی | راه حلی برای تمام سطوح! | ایران شرکا
خانه » چاپ فلکسوگرافی | راه حلی برای تمام سطوح!

رئوس مطالب

5/5

تا به حال شده در هنگام خرید از سوپر مارکت انقدر بسته بندی جذاب و رنگارنگ باشد که دیگر به قیمت درج شده بر روی محصولات دقت نکنید؟

کیفیت چاپ بر روی هر بسته بندی گویای اهمیت نوع دستگاه به کار رفته در چاپ می باشد. گاهی اوقات کیفیت را نمی توان بدون چشم مسلح متوجه شد و نیاز است از لوپ برای بهتر دیدن استفاده شود.

 

چاپ فلکسوگرافی چیست؟

امروزه با افزایش اهمیت استفاده از بسته بندی، توجه به روش های چاپی نیز بیشتر شده است. در گذشته به دلیل کمبود تنوع در روش های چاپی، بسیاری از شرکت ها از روش یکسانی استفاده می کردند. اما امروزه این موضوع دچار تغییر شده است. دلیل این امر را می توان روش های چاپ گوناگونی دانست که افزایش چشمگیری داشته اند. یکی از این روش ها، چاپ فلکسوگرافی کارتن می باشد. در این روش از چاپ از کلیشه های منعطف و ژلاتینی استفاده می شود. سپس صفحات نگاتیو شکل، طرح مورد نظر را با استفاده از لیزر حکاکی می کنند و در پایان آن را اطراف غلتک های دوار می گردانند. اکنون که با پاسخ سوال چاپ فلکسو چیست آشنا شدید، نوبت به بررسی اهمیت استفاده از این روش چاپ در دنیای امروزی می رسد. همچنین به طور مختصر شما را با دستگاه چاپ فلکسوگرافی بسته بندی نیز آشنا خواهیم نمود. بنابراین ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

یکی از مزیت های مهم در استفاده از چاپ فلکسوگرافی، این است که تنها محدود به چاپ جعبه نمی شود. به عبارتی دیگر توانایی چاپ فلکسو روی انواع سطوح مانند مقوا، قوطی، پلاستیک و بسیاری از سطوح دیگر وجود دارد. این ویژگی منجر به این می شود که کسب و کارهای زیادی به این روش روی آورند و استفاده از چاپ فلکسو کارتن را نسبت به سایر روش های دیگر در اولویت قرار دهند.

اجازه دهید این موضوع را با ذکر مثالی، بیشتر برایتان توضیح دهیم. تصور کنید قصد دارید برای کسب و کار خود از یکی از روش های چاپ استفاده نمایید، اما مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل بالا بودن تنوع محصولات خود، نمی توانید یک روش به خصوص را انتخاب کنید. چراکه بسیاری از روش ها تنها مخصوص چاپ روی یک یا دو سطح به خصوص می باشند. در این شرایط اگر متوجه شوید روشی وجود دارد که با استفاده از آن قادر به چاپ روی انواع سطوح خواهید بود، مطمئنا فارغ از بحث قیمت، آن را انتخاب می کنید. این ویژگی دقیقا یکی از خصوصیات مهم در روش چاپ فلکسو روی کارتن و سایر سطوح است.

شاید برایتان جالب باشد اگر به شما بگوییم روشی که در بالا به آن اشاره کردیم، قیمت مناسبی نیز دارد. مقرون به صرفه بودن هزینه این روش به اندازه ای زیاد است که قیمت چاپ فلکسو کارتن را به عنوان یک مزیت ذکر کرده ایم. با وجود کاربردهای متنوع این روش و همچنین کیفیت بسیار خوب آن، قیمت مناسبی نیز در انتظار کسب و کارهایی است که از این روش استفاده می کنند.

البته باید به نکته ای مهم توجه کنید که در هنگام انتخاب شرکتی که با آن کار می کنید، نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید دلیل این امر آن است که برخی از شرکت های تولیدی و چاپ فلکسو کارتن، علیرغم هزینه چاپ مناسب، از مواد اولیه بی کیفیتی استفاده می کنند. این موضوع ممکن است در نگاه اول مشخص نشود؛ اما تنها پس از مدتی، متوجه خواهید شد که طرح های چاپ شده روی کارتن مورد نظر، رفته رفته رنگ خود را از دست داده و حتی در مواقعی تغییر شکل می دهند. بنابراین حتما توجه داشته باشید که از شرکت های تولیدی با سابقه ای در این زمینه استفاده نمایید.

 

اجزای دستگاه چاپ فلکسو

ماشین چاپ فلکسو نسبت به نوع چیدمان برج های چاپ و سیلندر فشار به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند. ماشین های فلکسو به چهار دسته سیلندر مرکزی، خطی، استک و کارتنی تقسیم بندی می شوند.

برای بررسی دستگاه فلکسو ابتدا باید به اجزای مختلف دستگاه بپردازیم. ابتدا انیلوکس را مورد بررسی قرار می دهیم، رول آنیلوکس ســیلندری سخت است که معمولا با هســته اســتیل یا آلومینیوم ساخته شــده، با ســرامیک صنعتــی روکش شــده و ســطح آن حاوی میلیون ها چال ریز اســت که ســلول نامیده میشــوند.

تصویر زیر نمایی نزدیک از انیلوکس را نشان می دهد.

با تغییر در ساختار هندسی انیلوکس رفتار مرکب تغییر می کند به این صورت که امروزه برای کاهش مقدار مرکب مصرفی از انیلوکس های طرح کبری استفاده می شود.

تصویر زیر انواع مختلف سل های موجود در انیلوکس را نشان می دهد.

هر آنیلوکس را با فراوانی سلولهای آن و حجم حفره های آن می توان از هم تفکیک کرد. تعداد این حفره ها در یک خط منظم در یک اینچ یا سانیمتر مربع را LPI و LPC مینامند. (line per inch). معموالا هرچه LPI بالاتر برود ولوم هم کوچک تر می شود و انتقال مرکب کمتر می شود.

چمبر داکتر بلید یکی از جدیدترین پیشرفتهای سیستم مرکب دهی در چاپ فلکسوگرافی است. در این سیستم یک محفظه یا مخزن داریم که همان چمبر است و دو تیغه فلزی یا پلاستیکی داریم که به آنها تیغه داکتر بلید گفته می شود. در این سیستم مرکب دهی درون چمبر بوسیله پمپ از مرکب پر می شود. این سیستم از سمت جلو به آنیلوکس متصل است و این دو تیغه که محل اتصال این سیستم به آنیلوکس هستند وظیفه جمع آوری مرکب اضافی از روی سطح آنیلوکس به صورت یکنواخت را دارند. به این روش مرکب دهی و تنظیم حجم مرکب انتقال یافته سیستم چمبر داکتر بلید می گویند. در دو سر چمبر دو قطعه اسفنجی، وظیفه جلوگیری از ریزش مرکب از دو طرف محفظه دارند. در واقع میزان انتقال مرکب بوسیله LPI،  ولوم آنیلوکس مشخص می شود ولی این تیغه دکتر بلید است که این مقدار را تنظیم می کند و اجازه نمی دهد از این مقدار مشخص شده توسط آنیلوکس کمتر یا بیشتر شود. تیغه داکتر بلید اجازه می دهد یک مقدار ثابت و دقیق از مرکب به سطح آنیلوکس منتقل شود و درست تنظیم شدن آن تاثیر بسیاری درکیفیت چاپ فلکسو دارد. سیستم چمبر داکتر بلید بیشتر در ماشین های سیلندر مرکزی استفاده می شوند و در چاپ wide web برای اینکه ماشین بتواند در سرعت بالا چاپ کند تیغه دومی هم وجود دارد. از این سیستم حتی در ماشین های روتو گراوور هم استفاده می شود. روش قدیمی تری که برای مرکب دهی از تیغه داکتر بلید هم استفاده می شد روش تک تیغهایی بود که با استفاده از این تیغه مرکب اضافی از روی سطح آنیلوکس جمع آوری می شد.

کلیشه بخش جدانشدنی چاپ فلکسو است. کلیشه وسیله ای است که برای انتقال مرکب به سطح جنس چاپی استفاده می شود.کلیشه ها دارای انواع مختلفی هستند و به روش های مختلفی تولید می شوند. وقتی در مورد کلیشه ها در چاپ فلکسوگرافی صحبت می شود به احتمالزیاد در منظور کلیشه های فوتوپلیمری است. کلیشه های فوتوپلیمری کلیشه هایی هستند که با کمک نور یووی ساخته می شوند. کلیشه های فوتوپلیمری به سه روش مختلف تولید می شوند:

انواع کلیشه های فوتوپلیمری ۱. پلیمر مایع : بعد از شکل دهی به صورت ورقه ای، تصویر مورد نظر روی آنها قرار می گیرد و بعد از آن آماده استفاده در چاپخانه هستند.2. پلیت ورقه ای : همان پلیت هایی هستند که بیشترین مصرف رو دارند و برای دو روش آنالوگ و دیجیتال به صورت ورقه ای در بازار موجود هستند. 3. اسلیو : به صورت استوانه ای تو خالی هستند و بعد از قرار گرفتن طرح بر روی آنها به چاپخانه ارسال می شوند. هر چه مراحل آماده سازی کلیشه بیشتر باشد، قیمت کلیشه گران تر می شود. کلیشه ها در انواع ضخامت وجود دارند. کلیشه های ضخیم تر گران تر هستند.

اما نحوه ی کار به این صورت است که طرح مورد نظر بر روی صفحه ی پلیمری با یکسری نرم افزار ایجاد می شود و بعد بر روی سیلندر کلیشه اعمال می شود. مرکب از مرکب دان وارد سیلندر انیلوکس می شود و سیلندر انیلوکس در تماس با کلیشه قرار می گیرد و مرکب را انتقال می دهد. در انتها زیرایند مورد نظر با کلیشه تماس پیدا می کند و تصویر انتقال پیدا می کند.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.