مهمترین نکات مرکب چاپ افست حلب

مرکب چاپ افست حلب | مرکب حلب | چاپ افست روی فلز | ایران شرکا
خانه » مهمترین نکات مرکب چاپ افست حلب

رئوس مطالب

5/5

در این مقاله به ویژگی های اصلی مرکب حلب یا رنگ حلب پرداخته می شود. عموما از مرکب های سری حلب برای چاپ افست روی فلز استفاده می شود.

 

چاپ برروی فلزات (حلب)

از فلزات برای تولید انواع قوطی ها و ظروف بسته بندی از  جمله برای غذا، رنگ، روغن ها، نوشیدنی، شیرینی و … استفاده می شود. در برخی از محصولات ابتدا چاپ روی ورق فلزی خام انجام و سپس ظرف بسته بندی ساخته می شود، و در برخی موارد ابتدا ظرف ساخته شده و سپس چاپ روی آن صورت می گیرد.

مرکبی که برای چاپ روی فلز استفاده می‌شود باید ماندگاری مطلوبی داشته باشد، در غیر این صورت تحت شرایط آب و هوایی مختلف دوام نخواهد آورد.

در فرآیند چاپ افست تفاوت تکنیکی بین سطح چاپی کاغذ و فلز یا سایر سطوح وجود ندارد. اختلاف سطح در نوع مرکب چاپ و ملاحظات آن می باشد. مهمترین نکات مورد توجه در چاپ روی فلز عبارتند از:

  • خواص سطح چاپی (فلز)
  • خصلت انعطاف پذیری و چسبندگی
  • مقاومت حرارتی

سطح فلز غیر جاذب و بسیار متراکم است. قابلیت نفوذ مرکب ندارد و برای نشست مرکب روی آن باید قابلیت چسبندگی بسیار بالا باشد.فیلم چاپی حاصل از مرکب باید مقاومت بالا داشته و پیش از انجام فرآیندهای دیگر کاملا خشک شده باشد.

عملیات کشش و خمش حین ساخت یک قوطی یا ظرف فلزی این الزام را پدید می آورد که چاپ انجام شده مقاومت بالا داشته و تحت این فرآیندها دچار خراشیدگی، پوسته شدن یا هرگونه آسیب نگردند.

همچنین در بسته بندی مواد غذایی فرآیند استریلیزاسیون با آب و بخار آب به مدت یک ساعت و بیشتر انجام می گردد. که چاپ باید در برابر رنگ پریدگی، تاول زدن و سوختن مقاومت نماید.

 

  انواع مرکب چاپ افست حلب

مرکب افست حلب یا رنگ حلب معمولا از حل کردن رزین و حلال مناسبی که بتواند روی فلز نشست خوبی داشته باشد و اضافه کردن افزودنی های مناسب جهت جلوگیری از ساییدگی ، لغزندگی، مقاومت روی فلز است. معمولا حلال هایی که انتخاب می شود دارای نقطه جوش بالا بین 200 تا 300 درجه سانتی گراد است و رزین ها معمولا بر مبنای پلی استرهای فعال و آلکید رزین (نوعی پلی استر) پایه گذاری می شوند.

1-     مرکب معمولی چاپ افست حلب( پایه الکید رزین):

این مرکب کاملا شبیه مرکب چاپ کاغذ است و غلظت آن شبیه مرکب کاغذ است. ساختار مرکب چاپ حلب یا رنگ حلب به دلیل جاذب نبودن سطح حلب دارای فرمولی قوی تر از مرکب چاپ است که مهمترین آن عبارت است از:

رزین و پایه ساختاری مواد آن تحمل بیشتری در برابر گرما دارند. چسبندگی بیشتری دارند تا بتوانند پایداری خوبی بعد از چاپ و قبل از وارد شدن به کوره داشته باشند.

مرکب های پایه الکید رزین به وسیله حرارت خشک می شوند.تونل حرارتی مستقر پس از ماشین چاپ به مدت 10-20 دقیقه و با دمای 130-200 درجه سانتیگراد عمل خشک کردن چاپ را بر عهده دارند.

2-     مرکب UV برای چاپ افست روی فلز:

تونل های حرارتی بزرگ به طول 20 متر و هزینه سوخت بالا موجب شده است که چاپ به روش UV طی سالیان اخیر مورد توجه قرار بگیرد.  مرکب های uv از لحاظ فیزیکی و شیمیایی فرمول کاملا متفاوتی با مرکب پایه الکید رزین است. معمولاً از پیگمنتهای مرغوب در این چاپ استفاده می‌شود، چرا که باید رنگ ثبات داشته باشد و در برابر عوامل آسیب زای بیرونی مقاومت نماید.

فرمولاسيون اين مرکب ها به نحوي است که تنها با تابش اشعه ماورا بنفش (UV) خشک مي شوند. در واقع تابش اشعه UV باعث ايجاد واكنش هاي رادیکالی در مونومرها و الیگومرهای مرکب شده و عمل خشک شدن به سرعت و در کسری از ثانیه انجام مي شود.

مرکب های UV مقدار قابل توجهي انرژي جهت شروع واکنش براي انجام عمل خشک شدن نياز دارند ولي بر خلاف خشک کن هاي IR (مادون قرمز) يا خشك كن هاي گازي در ماشين هاي Web، گرما عامل خشک شدن مرکب نيست.

در سيستم UV اين آغازگر واکنش شيميايي است که باعث پليمريزه شدن مرکب و شکل گرفتن سريع پيوندهاي سطحي در سرتاسر قشر مرکب و در نتيجه خشک شدن آن مي شود. انرژي نوراني مربوط به طول موج اشعه UV بايد به طور یکنواخت و ثابت و در طول پروسه چاپ به سطح چاپ شونده منتقل شود.

در مرحله چاپ انتخاب نوع مرکب و ترکیب آن امر مهمی می باشد. زیرا پس از پخت تغییر زیادی در رنگ چاپی به وجود ِمی آید که اگر در مورد نوع مرکب و دستورالعمل ترکیب آن اطلاع داشته باشیم می توانیم رنگ دلخواه را به دست بیاوریم.

 


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.