پنج مشکل متداول در انتخاب مرکب فلکسو پایه آب

انتخاب مرکب فلکسو پایه آب | ایران شرکا
خانه » پنج مشکل متداول در انتخاب مرکب فلکسو پایه آب

رئوس مطالب

5/5

کف کردن مرکب فلکسو پایه آب

کف کردن یا تشکیل حباب در مرکب های فلکسو پایه آب به دلیل وجود صابون در ترکیبات این مرکب امری طبیعی میباشد ولی مقدار آن نباید بیشتر از حد مجاز باشد این مشکل به دلیل پمپاژ و چرخش مرکب در ماشین چاپ در حین انجام چاپ ایجاد می شود. اگر میزان کف کردن بیشتر از حد باشد به جای اینکه نورد آنیلوکس مرکب را از مرکبدان بردارد حباب را به سطح کلیشه منتقل می کند که باعث پوک زدن روی سطح چاپ می گردد. برای رفع این مشکل تولید کننده ی مرکب در حد معینی از ضد کف در ترکیبات مرکب استفاده می کند ولی چاپخانه ها در صورت نیاز می توانند از ماده ضد کف در حین چاپ برای رفع این مشکل استفاده نمایند.

تمیز کردن دستگاه – نورد آنیلوکس

 

به دلیل اینکه در ساختار ماشین چاپ فلکسو از نورد آنیلوکس استفاده شده و مرکب به واسطه این نورد به سطح کلیشه منتقل می شود اگر پس از چاپ نورد آنیلوکس شسته نشود ترکیبات شیمیایی مرکب باعث رسوب در حفره های (سل های) آنیلوکس می شود. اگر از زمان تشکیل این رسوب زمان زیادی نگذشته باشد می توان به وسیله آب و فرچه پلاستیکی نورد آنیلوکس را تمیز کرد ولی اگر زمان زیادی گذشته باشد و این رسوبات خشک شده باشد می بایست بوسیله پاک کننده قوی تری (نورد شوی که ماده قلیایی می باشد) آنیلوکس را تمیز کرد.

خشک شدن مرکب فلکسو پایه آب روی کلیشه

در این نوع مرکب برای اینکه بهتر بتوان به ویسکوزیته مورد نظر برسیم میبایست از آب استفاده کرد و با توجه به این نکته که کاغذ مصرفی در حین چاپ مرطوب می شود، رطوب کاغذ باعث واکنش شیمیایی با ترکیبات مرکب شده و این امر باعث ایجاد رسوب در لابه لای کلیشه می شود. در این حین هر چه چاپ ادامه دار شود به ضخامت این لایه ها اضافه می شود که این خود باعث انتقال نامناسب مرکب فلکسو پایه آب به سطح چاپی شده و در نتیجه کیفیت چاپ پایین می آید. برای رفع این مشکل می  ایست تا حد امکان از آب تصفیه شده استفاده کرد که میزان PH آن قابل کنترل باشد.

مقاومت پایین نسبت به رطوبت

در بعضی از مواقع اتفاق می افتد که کار چاپ شده بنا به نیاز مشتری پس از بسته بندی نهایی کالای مورد نظر در سردخانه های صنعتی انبار می شود (مانند بسته بندی انواع بستنی) در این مواقع زمانی که کارتن چاپ شده جهت توزیع از سردخانه بیرون آورده می شود این جابجایی هوا باعث عرق کردن سطح کارتن می شود و این رطوبت باعث انتقال مرکب به دست یا لباس پرسنل می شود. با توجه به نوع مرکب  این اتفاق تاحدودی طبیعی است ولی برای کاهش میزان انتقال می توان از تولید کننده مرکب فلکسو پایه آب درخواست کرد که این نوع تولید با ترکیبات مناسب انجام شود.

عدم انتقال مناسب مرکب از مرکبدان به کلیشه

از مشکلاتی که معمولا برای مرکب فلکسو پایه آب پیش می آید عدم انتقال مرکب به سطح کلیشه می باشد این مشکل زمانی مشهود می باشد که یا مرکب با ویسکوزیته بالا استفاده می شود که نورد آنیلوکس امکان این انتقال را ندارد و یا زمانی که مرکب داخل حفره های (سل های) نورد آنیلوکس خشک شده باشد. برای حل مشکل ویسکوزیته به دو روش می توان عمل کرد:
۱- از تولید کننده مرکب درخواست کرد که مرکب با ویسکوزیته مناسب تولید نماید که در این مورد امکان اضافه کردن آب مقدور نمی باشد.
۲-  به مقدار نیاز برای رسیدن به ویسکوزیته مناسب آب ترکیب کرد.
برای تمیز کردن نورد آنیلوکس همانطور که در بالا توضیح داده شد می توان از آب و فرچه پلاستیکی و در صورتی که ضخامت مرکب خشک شده داخل حفره ها  زیاد شده باشد از ماده نورد شوی استفاده کرد.

 


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.