ضد چسب در مرکب چاپ | افزودنی کاربردی در چاپ

ضد چسب در مرکب چاپ | ایران شرکا
خانه » ضد چسب در مرکب چاپ | افزودنی کاربردی در چاپ

رئوس مطالب

5/5

چسبندگی مرکب چاپ چیست؟ چرا باید از ضد چسب در مرکب چاپ استفاده کرد؟

مقدمه ای بر مفهوم چسبندگی

برای آشنایی با چسبندگی مرکب مقدمه ای نیاز است:

یکي از پارامترهاي مهم سيستم‌هاي پوششي، ميزان چسبندگي پوشش به سطوح زیرین است. به تمایل دو یا چند ماده غير هم نوع، براي قرارگيري در کنار یکدیگر، از طریق نيروهاي کشش سطحي که شامل قفل شدن یا نیروهای شیمیایی و فیزیکی و یا هر دوی آن ها است، چسبندگی گفته می شود.

چسبندگی مرکب چاپ

چسبندگی در مرکب از جهاتی با چسبندگی پوشش ها متفاوت است.

از تلاش‌های اولیه در صنعت مرکب، انتقال مرکب از یک سطح به سطح دیگر بوده است که ویژگی های مرکب چاپ عامل مهمی در کیفیت و عملکرد چاپ در این زمینه است. یکی از این ویژگی ها عامل چسبندگی می باشد. چسبندگی مرکب به این معنا است که سعی کنید انگشتان چسبیده خود را در حالی که مرکب بین آن است از هم جدا کنید این حالت چسبناکی بین انگشت ها چسبندگی نام دارد. برای انتقال مرکب از یک سطح به سطح دیگر چسبندگی بیرونی (adhesive ink) بسیار مهم است.

مرکب باید چسبندگی کافی برای انتقال را داشته باشد اما نه به اندازه ای که به زیرلایه آسیب بزند و در فرایند چاپ اختلال ایجاد کند. چسبندگی مرکب به خصوص در دستگاه ها چاپ پرس سنگین مانند لترپرس، افست خشک و لیتوگرافی که به خمیر مرکب شناخته می شود، بسیار مهم است. مرکب های فلکسوگرافی و گراوو مرکب هایی با ویسکوزیته پایین هستند که به نام مرکب های مایع شناخته می شوند در حالی که مرکب های خمیری ویسکوزیته بسیار بالاتری دارند. چسبندگی مرکب های مایع معمولا بسیار کم می باشد و در فرایندهای چاپ ذکر شده مهم نیستند.

چسبندگی یک ویژگی پیچیده در فرمول مرکب است که به ترکیب آن وابسته است. در فرمول مرکب باید تعادل بسیار خوبی بین پیگمنت، رزین، حلال ها و افزودنی ها باشد. حلال ها و روغن باعث کاهش چسبندگی مرکب و استفاده بیشتر از بایندر سبب افزایش چسبندگی مرکب می شود. در نتیجه اندازه گیری چسبندگی مرکب جزئی از آزمایش های کنترل کیفی برای ثبات مرکب می باشد.

اندازه گیری چسبندگی مرکب

پنج نوع ابزار برای اندازه گیری چسبندگی تحت شرایط دینامیکی در ضخامت فیلم مرکب، دما و سرعت وجود دارد که برای این امر استفاده می شود. اندازه گیری چسبندگی به وسیله ی دستگاه tack-o-scop یکی از این پنج نوع دستگاه می باشد که اساس اندازه گیری بر پایه ی تفاوت سرعت بر اثر اصطکاک ایجاد شده است. این مکانیزم شامل دو غلطک لاستیکی با یک غلطک از جنس برنج در بین آن ها است. یک مقدار مشخصی از مرکب بر روی غلطک لاستیکی اعمال می شود بر اثر حرکت رفت و برگشتی این غلطک و تماس با غلطک برنجی، مرکب انتقال پیدا می کند که با سرعت های متفاوت غلطک برنجی حرکت می کند.

دستگاه اصطحکاک ناشی از این حرکت غلطک برنجی در تماس با غلطک لاستیکی را به عنوان چسبندگی گزارش می کند. این گزارش در پنج مرحله با سرعت های متفاوت داده می شود. برای رسیدن به چاپ با سرعت بالاتر چسبندگی مرکب باید با گام سرعتی دستگاه اصلاح شود که باعث عملکرد بهتر و همچنین کیفیت بهتر چاپ شود. پس ایجاد تعادل بین چسبندگی و ویسکوزیته مرکب و همچنین رطوبت یکی از عوامل بسیار مهم می باشد که باید در تنظیم کردن این تعادل بسیار دقت شود. اندازه گیری چسبندگی توسط تولیدکنندگان مرکب به طور معمول انجام می شود. این روش محاسبه ی چسبندگی یک روش محاسباتی ریاضی دقیق نمی باشد بلکه مشخص شده است که این روش تجربی است و برای هر محصول با توجه به ماشین مورد استفاده یک رنج مشخصی دارد تا به بهترین چاپ ممکن برسد. به همین دلیل معمولا از ضد چسب به صورت تجربی برای حصول کیفیت مناسب استفاده می شود.

استفاده از ضد چسب

این طبیعی است که پدیده کاهش چسبندگی در لایه ها با ضخامت کم زمانی ظاهر می شود که محصولات به مدت طولانی نگهداری شوند، برای رفع این مورد می توان قبل از استفاده، از میکسر استفاده کرد و این امر تاثیری بر عملکرد نهایی ندارد.کاهش دهنده چسبندگی یا ضد چسب عموما برای تنظیم چسبندگی مرکب استفاده می شود که این امر بدون تغییر در رئولوژی یا سیالیت اتفاق می‌افتد. نیاز به این افزودنی زمانی مطرح می شود که در ماشین چاپ مشکل برداشت و جمع شدگی مرکب وجود داشته باشد. مقدار مجاز استفاده از این افزودنی 2-5 درصد می باشد در غیر اینصورت چسبندگی بر روی براقیت نیز تاثیر می گذارد.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.