چاپ افست | مشکلات رایج در این روش چاپ کدامند؟

دستگاه چاپ افست | ایران شرکا
خانه » چاپ افست | مشکلات رایج در این روش چاپ کدامند؟

رئوس مطالب

5/5

در چاپ افست مشکلاتی هستند که بیش از همه تکرار می شوند. در این مقاله به راه حل این مشکلات می پردازیم.

دسته بندی مشکلات در چاپ افست

یک چاپگر زمانی که در حال چاپ یک طرح میباشد همواره با مشکلاتی روبه رو خواهد بود که این مشکلات به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند:

  • مشکلات مربوط به ماشین
  • مشکلات مربوط به مرکب و کمک چاپ ها

در نیمی از مشکلاتی که برای چاپ افست پیش می آید، مشکل با تنظیمات دستگاهی قابل رفع میباشد.

در این مطلب کوتاه سعی کرده ایم چند مورد از مشکلاتی که در چاپخانه ها گزارش شده را مطرح نماییم و راه حل هایی برای رفع آنها پیشنهاد کنیم.

 

پشت زدن

این مشکل مختص چاپ افست ورق میباشد. در زمانی که مرکب به خوبی روی هر ورق خشک نشود، زمانی که ورق ها در انتهای دستگاه جمع میشوند، هنگامی که که لایه های بالایی ورق سنگین تر شد، مرکب به سطح بالایی میچسبد و باعث کثیف شدن ورق میشود. این مورد به خصوص در زمانی که قرار است پشت ورق نیز طرحی چاپ شود بسیار مشکل ساز است.

برای حل این مشکل پیشنهاد به استفاده از مرکب هایی با سرعت خشک شدن بیشتر میشود ؛ در غیر اینصورت میتوان که از داروی آب که حاوی افزودنی های خشک کننده باشد استفاده کرد که قدرت خشک شدن را در مرکب بالا ببرد.

همچنین می توان سرعت ماشین را پایین آورد تا مرکب زمان بیشتری برای خشک شدن داشته باشد .

 

کنده شدن مرکب توسط غلطک های پس از چاپ

این مشکل به این صورت اتفاق می افتد که زمانی متوجه کثیفی داروی آب و رنگ شدن آن میشویم ؛ این نشان میدهد که مقداری از مرکب چسبندگی لازم را ندارد و پس از اینکه بر روی کاغذ چاپ شده است، در مراحل بعدی توسط مرکب رنگ بعدی و یا داروی آب از روی سطح بلند می شود.

اگر مشکل از چسبندگی مرکب باشد می توان با تغییر جایگاه رنگ ها در برج های چاپ مشکل را تا حدی رفع کرد. بنابراین بدون نیاز به تعویض مرکب فقط کافیست مرکبی که بیشتر قرار است روی کاغد بنشیند را در انتها قرار داد تا رنگ های دیگر را خراب نکند.( این نکته قابل توجه است که در حالت استاندارد رنگ ها با ترتیب سیستم CMYK  یا همان قرمز- آبی- زرد – مشکی در دستگاه چاپ افست قرار می گیرند.)

حالت دیگر این مشکل زمانی است که مرکب بر روی پلیت چاپی زیاد باشد که در این صورت باید حجم مرکب ورودی به دستگاه را تنظیم کرد و نرخ ورود مرکب را کاهش داد.

 

تغییرات قدرت رنگی در چاپ افست

این مشکل زمانی رخ میدهد که فشار غلطک های پیش از پلیت مناسب نباشد. به این ترتیب میتوان با تنظیم فشار غلطک ها از دو سمت دستگاه، مرکب را با ضخامت یکسان بر روی پلیت چاپ رساند و چاپ ایده ال گرفت.

جای تذکر دارد که گاهی این مورد ممکن است به طور قابل توجهی ترکیب رنگ طرح مورد نظر را از بهم بریزد و در نتیجه رنگ ها با طیف مورد نظر ما نباشد.

 

تنظیم نبودن آب و مرکب داخل دستگاه چاپ افست

زمانی این موضوع را گزارش می کنیم که حالت ایده ال برای داروی آب و مرکب و همچنین پلیت را در نظر می گیریم. به این معنی که داروی آب ما، آبدوستی لازم را دارد، مرکب چسبندگی کافی را دارد و پلیت هم هیچ مشکلی در نقاط تصویر ندارد؛ در این صورت است که اگر بوری چاپ داشته باشیم یعنی آب و مرکب به میزان مناسب خود نرسیده اند و باعث شده در نواحی تصویر و غیر تصویر کمی از ماده ی دیگر داشته باشیم. برای حل این مشکل باید به اپراتور دستگاه مراجعه کرد که با توجه به روتین مرکب و داروی آب خود میزان تعادلی را در طول زمان تنظیم نماید.

البته در مواردی نادر که امولسیون شوندگی آب ومرکب در هم زیاد باشد هم این مشکل رخ خواهد داد. این موضوع غالبا جز مشکلات مرتبط به مواد اولیه می باشد.

 

تنظیم نبودن غلطک ها

این مورد علاوه بر مشکل تغییر در قدرت رنگی که بالاتر اشاره شد، می تواند منجر به انتقال فشار زیاد به پلیت شود و باعث شود ورق داخل دستگاه کمی به اطراف سر بخورد و طرح در مکان دلخواده چاپ نشود. این مورد نیز می تواند باعث کثیف شدن چاپ می شود.

 

سایه افتادن در چاپ افست

این حالت زمانی مشاهده می شود که در حین چاپ کردن یک طرح بر روی یک صفحه، پشت کاغذ نیز آن طرح را نشان دهد .

این مشکل ناشی از نفوذ زیاد مرکب به کاغذ به دلیل روغن های سازنده ی آن می باشد. به طور کلی  هرچه روغن های مورد استفاده درشت زنجیره تر باشند، نفوذ کمتر رخ خواهد داد. در این صورت در تنظیمات چاپخانه ای می توان  سرعت خشک کن را بالا برد تا مرکب با سرعت زیاد روی سطح چاپ شود و زمان لازم برای نفوذ را نداشته  باشد.

 

سایه روشن شدن رنگ های روی غلطک

این مورد می تواند ناشی از آن باشد که غلطک ها خوب شسته نمی شوند و مرکب روی آنها در طول زمان خشک می شود و باعث تغییر رنگ ها و سایه انداختن روی چاپ می شود.

برای رفع این مشکل کافی است که پیش از هر بار تعویض رنگ روی دستگاه، به خوبی غلطک را شستشو دهیم.

البته گاهی ممکن است این مشکل ناشی از این باشد که پلیت پس از مدت زیادی بر روی دستگاه برای کار قرار گرفته و ممکن است ماده ی پوشش دهنده ی آن به خوبی شسته نشده باشد و باعث مشکل در چاپ شود.

 

این مشکلات گزارش شده در چاپخانه هایی مانند چاپ مطبوعات که هر روز مجبور به تعویض پلیت و تنظیم رنگ میباشند مشهود تر است.

با تمام مواردی که در بالا برای مشکلات گزارش شده در چاپ افست همواره باید در نظر داشت که این مشکلات تا حدود زیادی به اپراتور دستگاه چاپ ربط دارد و این مهارت فرد در شناخت مرکب، داروی آب و دستگاه چاپ افست و حتی گاهی شناخت رنگ ها است که تمیزی کار چاپی را تعیین میکند.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.