مرکب متالیک ؛ تمایز و درخشش در چاپ

مرکب متالیک تمایز و درخشش در چاپ | ایران شرکا
خانه » مرکب متالیک ؛ تمایز و درخشش در چاپ

رئوس مطالب

5/5

می‌خواهم مطالب چاپی من واقعاً بدرخشد. می‌خواهم ارزش کسب‌وکارم را به مشتریان نشان دهم. من می خواهم از بین جمعیت متمایز شوم. اگر این سؤالات را می‌پرسید، چاپ با مرکب متالیک را در نظر بگیرید.

مقدمه

مرکب متالیک با افزودن ذرات فلزی به مرکب ساخته می شود، این ذرات نور را منعکس می کنند و به سطح چاپی شما ظاهری منحصر به فرد با رنگی خاص می بخشند. زمانی که میخواهیم لوگوها، نام های تجاری، بسته بندی های فاخر، علائم  خاص را چاپ کنیم مرکب متالیک بهترین گزینه میباشد. زیرا وقتی به طلا یا نقره فکر می کنید به ارزش فکر می کنید و این همان تأثیری است که این مرکب ها دارند. مرکب طلایی روی کاغذ خودنمایی می کند و به کار چاپی ظاهری لوکس می دهد.

با مرکب های متالیک میتوانید از سطح چهار رنگ اصلی (فیروزه ای – سرخابی – مشکی – زرد ) فراتر روید و با چاپی مات که دارای رنگ های خاص می باشد چاپ انجام دهید. این در حالی  است که مرکب های افست معمولی ( چهار رنگ اصلی و رنگ های پنتون )شفاف هستند.

شیوه استفاده از مرکب متالیک

هرچند که یکی از جالب‌ترین موادی که با آن چاپ می‌کنیم، مرکب های متالیک هستند، ولیکن این مرکب ها در روش استفاده شبیه مرکب های چاپ معمولی هستند و می توانند روی همان پرس ها، روی همان کاغذها و با هزینه های مشابه استفاده شوند. تنها تفاوت در رنگ آنهاست، چرا که در این مرکب ها به جای استفاده از پیگمنت های طبیعی و آلی از ذرات فلزی مانند طلا، برنز، آلومینیوم و نقره استفاده میشود. این ذرات فلزی در مرکب نور را منعکس میکنند و باعث درخشندگی سطح میشوند.

اگر به استفاده از مرکب متالیک در پروژه چاپ بعدی خود فکر می کنید، همیشه بهتر است ابتدا با چاپگر خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آنها تجربه این مرکب را دارند. همچنین ممکن است بخواهید نمونه هایی از محصول خود را قبل تولید نهایی  با استفاده از مرکب متالیک ببینید .

ملاحظات طراحی و تولید

مرکب متالیک  در اصل  یک بستر حاوی ذرات فلزی است. فلزات رایج مورد استفاده برای تولید مرکب فلزی عبارتند از مس، آلومینیوم، برنز یا روی. هنگامی که مرکب متالیک، چاپ و سپس خشک می شود، ذرات فلزی به روی سطح می روند و نور را منعکس می کنند و درخشندگی فلزی ایجاد می کنند. رنگدانه های فلزی با رنگدانه های آلی بسیار متفاوت هستند. این تفاوت هم در اندازه ذرات (رنگدانه های فلزی بزرگتر هستند) و هم در شکل ذرات (رنگدانه های فلزی ورقه ای شکل هستند) می باشد.

در واقع فرایند تولید مرکب های متالیک تا حدود بسیار زیادی شبیه به مرکب های معمولی افست می باشد با این تفاوت که با توجه به تغییر رنگدانه نیاز داریم که فرایند ترکیب رزین با پیگمنت رنگی را طولانی تر کنیم که دلیلی بر توجیه موضوع  گران تر بودن این مرکب نسبت به مرکب افست معمولی میباشد. در مراحل تولید مرکب افست، پس از مخلوط کردن وارنیش ها و رنگدانه ها و افزودنی ها، طی کردن مراحل مختلف آسیاب ها به منظور رسیدن به خواص و دانه بندی ضروری می باشد، در حالیکه در مرکب متالیک، مراحل آسیاب وجود ندارد. زیرا فشار ناشی از آسیاب ها از براقیت و جلای فلزی این مرکب ها کم می کند.

نکات کاربردی چاپ با مرکب متالیک

در فرایند چاپ با توجه به ماهیت فلزی مرکب ، نیاز است که توجه داشته باشید که مسائل مربوط به مقاومت در برابر ساییدگی وجود دارد، بنابراین، توصیه می شود یک پوشش محافظ در روی سطح  آنیلوکس ها اعمال شود. با این حال، مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد، زیرا ممکن است پوشش محافظ به خوبی با سطح آنیلوکس واکنش نشان ندهد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند لایه لایه‌ شدن  پوشش محافظ شود که منجر به غیر یکنواخت بودن در سطح چاپ میشود.

 همچنین برای انتخاب سطح چاپی هم ملاحظاتی وجود دارد.

بهتر است که  کاغذ هایی که برای مرکب های متالیک استفاده میشود کاغذ های پوشش دار (کاغذ گلاسه) باشد به این دلیل که در کاغذ هایی که پوشش ندارند مقداری از مرکب جذب کاغذ شده و به همین دلیل درخشندگی مرکب کاهش می یابد، ولی هرچقدر که نفوذ ناپذیری کاغذ بالاتر باشد تلالو و درخششی که از چاپ خواهیم گرفت بهتر است.

این مرکب ها نسبت به سایر مرکبهای چاپ مات تر هستند بدان معنی که آنها به اندازه دیگر مرکب ها تحت تأثیر کاغذ  قرار نخواهند گرفت. این بسیار عالی است زیرا به شما امکان می دهد از این مرکب بر روی کاغذهای تیره –(سیاه، سرمه ای ) نیز استفاده کنید.

مرکب های متالیک  به ویژه هنگامی که در مناطق رنگی بزرگ استفاده می شوند عالی به نظر می رسند. به این ترتیب  به وضوح می توانید درخشش و خواص بازتابی را ببینید. یکی از راه هایی که طراحان می توانند از این مزیت استفاده کنند این است که متن را با مرکب متالیک چاپ نکنند، بلکه در عوض در قسمت های بزرگ از این مرکب استفاده کنند و متن را از آن حذف کنند و متن را با مرکب های افست معمولی در رنگ های متنوع چاپ کنند.

لازم به ذکر است حفظ و انبارداری این مرکب ها نیازمند دقت می باشد.

شرکت ایران شرکا که نزدیک به 25 سال است که مرکب های متالیک را تولید میکند امروزه با استفاده از بهترین خمیر های حال حاضر بازار و با استفاده از پیگمنت های با بهترین کیفیت مرکب متالیک در بستر های حلالی ( مرکب های فلکسو گرافی و گراور ) و روغنی( مرکب های افست)  تولید میکند. کیفیت مرکب هایی متالیک ایران شرکا که با نام تجاری مرکب متالیک سولماز  را روانه بازار کرده است که با نمونه های تولید خارج کشور برابری میکند.

 

 

 

 


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.