مرکب اپتیما پلاس و اپتیما پلاس HD | دلایل خشک شدن مرکب

مرکب اپتیما پلاس و اپتیما پلاس HD | ایران شرکا
خانه » مرکب اپتیما پلاس و اپتیما پلاس HD | دلایل خشک شدن مرکب

رئوس مطالب

5/5

دلایل خشک شدن (رویه بستن) مرکب در مرکبدان | مرکب اپتیما پلاس و اپتیما پلاس HD

در سال 1399 شرکت ایران شرکا موفق شد مرکب اپتیما پلاس را تولید نماید. این نوع مرکب علاوه بر خصوصیات یک مرکب استاندارد، در 48 تا 72 ساعت از باز شدن درب قوطی به هیچ وجه رویه نمی بندد و از این نظر برای چاپخانه بسیار ایده آل و به صرفه می باشد.

مفهوم خشک شدن (رویه بستن) مرکب

رویه بستن مرکب افست در زمان نگهداری یا در حین انجام چاپ مشکلات زیادی برای چاپخانه ها ایجاد می کند. افزایش مرکب مصرفی و هزینه چاپ در کنار کاهش کیفیت چاپ از نتایج این پدیده است. به همین دلیل کنترل سرعت و میزان خشک شدن مرکب قبل و در حین چاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پدیده رویه بستن مرکب به معنای ایجاد لایه ی ژلاتینی روی سطح تماس مرکب با هوا بر اثر واکنش اکسیداسیون، نفوذ، فراریت یا تبخیر در دمای اتاق میباشد. در واقع زمانی که غلظت مرکب به میزان خاصی افزایش میابد، لایه ای مولکولی روی سطح تشکیل می شود. حتی اگر در این زمان از حلال یا چربی برای کاهش غلظت استفاده نمایید باز هم لایه ژلاتینی روی سطح قابل استفاده نخواهد بود.
بر طبق مشاهدات پدیده رویه بستن از 1% تا 4% می تواند هزینه های چاپ را افزایش دهد. مسلما افزایش مصرف مرکب مشکلات اقتصادی بزرگی را برای چاپخانه ها و کارگاه های بسته بندی ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر تاثیر این پدیده بر کیفیت چاپ قابل چشمپوشی نیست. لایه تشکیل شده روی سطح مرکب می تواند به وسیله لاستیک در کل مرکب پخش شود و مشکلاتی را در انتقال صحیح مرکب ایجاد کند. با چسبیدن تکه های رویه مرکب برروی پلیت غلظت مرکب در سطح پلیت متغیر خواهد بود و آثار آن برروی کار چاپی به راحتی قابل تشخیص است.

دلایل اصلی رویه بستن مرکب

1- ترکیبات خشک کننده در مرکب بسیار زیاد است. این مسئله می تواند در حین تولید مرکب یا حتی در حین چاپ رخ دهد. اضافه نمودن میزان خشک کننده به مرکب می بایست بر اساس شرایط چاپ و دمای محیط صورت پذیرد. در غیر این صورت مرکب زمانی خشک می شود که شما نمی خواهید!
2- افزایش دمای مرکب به دلایل مختلف که باعث اکسید شدن سریعتر سطح مرکب خواهد شد. این افزایش دما دلایل مختلفی میتواند داشته باشد:
a. دمای محیط کار بالا باشد. بر طبق تجربه پدیده رویه بستن بیشتر در فصل تابستان مشاهده می شود. نداشتن سیستم خنک کننده در محیط چاپخانه یکی از عوامل مشاهده ای پدیده است. به طور کلی دمای 20 درجه سانتیگراد در محیط کارگاه برای سیالیت و انتقال بهتر مرکب ایده آل است و از خشک شدن سطحی مرکب جلوگیری می کند.
b. زمانی که فشار میان رول ها ( لاستیک و پلیت) خیلی زیاد باشد. در این شرایط به دلیل تولید گرما زیاد احتمال رویه بستن مرکب در حین چاپ بالا می رود. تنظیم دقیق فشار میان رول های مرکب برای جلوگیری از تشکیل رویه مرکب لازم است.
c. نشتی هوای داغ از محفظه خشک کن که باعث خشک شدن سطح مرکب می شود.
d. تولید گرمای غیر معمول در قسمت های مختلف دستگاه چاپ
3- تماس بیش از حد مرکب با هوا که باعث واکنش ترکیبات داخل مرکب با اکسیژن هوا و تشکیل رویه بر سطح مرکب می شود. به هر صورت ایجاد وقفه (بطور مثال قطعی برق – خرابی ماشین چاپ و….) در حین کار چاپ یک موضوع طبیعی است و به دلایل مختلف می تواند اتفاق افتد. اگر مرکب استاندارد نباشد بر روی دستگاه شروع به رویه بستن ( خشک شدن) می کند. پس از رفع اشکال به منظور ادامه کار چاپی باید رویه بسته شده روی مرکب را از بقیه مرکبهای مانده جدا کرد و دور ریخت که البته این موضوع باعث اتلاف وقت و دور ریز مرکب می شود و خساراتی را به چاپخانه تحمیل می نماید.

مرکب اپتیما پلاس و اپتیما پلاس HD

یکی از مهمترین وجوه تمایز مرکبهای استاندارد با مرکبهای غیر استاندارد در بازار عدم رویه بستن مرکب در حین چاپ می باشد.
در سال 1399 شرکت ایران شرکا موفق شد مرکب اپتیما پلاس را تولید نماید. این نوع مرکب علاوه بر خصوصیات یک مرکب استاندارد، در 48 تا 72 ساعت از باز شدن درب قوطی به هیچ وجه رویه نمی بندد و از این نظر برای چاپخانه بسیار ایده آل و به صرفه می باشد.

مزایای دیگر مرکب سری اپتیما به شرح ذیل می باشد:
1- خشک شدن سریع مرکب بر روی کارهای چاپی
2- چسبندگی بسیار پایین مرکب که باعث استفاده این مرکب جهت کارهای چاپی بر روی کاغذ تحریر و گلاسه می باشد.
3- درخشندگی کارهای چاپی و براقیت بسیار بالای این مرکب

 


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.