کلیشه چاپ فلکسو FTD | تحولی جدید در چاپ فلکسوگرافی

کلیشه چاپ فلکسو FDT، تحولی در چاپ فلکسوگرافی | ایران شرکا
خانه » کلیشه چاپ فلکسو FTD | تحولی جدید در چاپ فلکسوگرافی

رئوس مطالب

5/5

ساخت کلیشه فلکسو به روش سنتی

یکی از موارد بسیار مهم که در چاپ فلکسو باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت کلیشه مورد استفاده در چاپ می باشد که تاثیر بسزایی در کیفیت، ثبات و تطبیق پذیری دارد. در چاپ فلکسو بیشتر کیفیت نهایی به  dot  برمی‌گردد این امر به این دلیل است که مرکب بر روی dot می‌نشیند که مقدار نشستن و انتقال مرکب در این قسمت بسیار مهم است. پس علاوه بر مطالب گفته شده محل قرار گیری dot  بر روی کلیشه چاپ فلکسو نیزحائز اهمیت است. تکنولوژی های بسیاری برای ساخت کلیشه وجود دارد. از بین این تکنولوژی‌ها ساخت کلیشه با حذف اکسیژن مزایای بسیاری دارد که در ادامه به توضیح این تکنولوژی پرداخته می‌شود. شکل زیر فرایند تولید کلیشه به روش مرسوم را نشان می‌دهد.

ساخت کلیشه چاپ فلکسو به روش سنتی | ایران شرکا

در مرحله اول با استفاده از لیزر تصویر مورد نظر بر روی صفحه‌ای از جنس پلیمر شروع کننده ( که با استفاده از پرتو، فرایند پخت آن شروع می‌شود) انتقال می یابد. در این مرحله سایز نقطه‌ای لیزر بسیار مهم است که سوراخ‌هایی که ایجاد می‌کند تاثیر مستقیم در کیفیت دارد. در مرحله‌ی بعد این لایه بر روی صفحه اعمال می شود. سپس در معرض پرتو فرابنفش (UV-A) (پرتو فرابنفش دارای طول موج‌های مختلف اعم از A, B, C, vacuum) قرار می‌گیرد. شیمی سطح در کنار طبیعت پروتو فرابنفش که شامل طول موج و شدت و … است، می‌تواند تغییراتی را در شکل dot ایجاد کند. در گام بعدی فیلم از روی صفحه جدا می‌ شود و صفحه توسط آب و حلال شست و شو داده می‌شود. سپس توسط جریان هوای گرم سطح خشک می شود و فرایند پخت در گام نهایی با (UV-C) صورت می‌گیرد. در این فرایند چون اکسیژن در محیط وجود دارد سطح نهایی dot به صورت زیر می باشد.

ساخت کلیشه چاپ فلکسو به روش نقطه سر گرد | ایران شرکا

کلیشه های نقطه سر تخت یا Flat Top Dot

سطح بالایی dot در کلیشه های سنتی فلکسو کروی است و یکنواختی در کل dotها دیده نمی شود اما با تکنولوژی های جدید اکسیژن از محیط حذف می‌شود که سبب می‌شود تمامی dot ها یکسان ایجاد شود و سطح بالایی آن به صورت صاف باشد که از حالت کروی فاصله بگیرد که سبب ایجاد لبه در dot می‌شود. شکل زیر نمایی از فرایند تولید را بدون اکسیژن نمایش می‌دهد.

جدیدترین تکنولوژی ساخت کلیشه چاپ فلکسو | ایران شرکا

این عملیات توسط دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که دارای سیستم غشا و لمینیت است که پروتوی فرابنفش از منافذ این غشا عبور می‌کند که در نهایت سطح بالایی dot به صورت مسطح ایجاد می‌شود. در انتها این غشا با شست و شو توسط آب و حلال از بین می‌رود.

 

کیفیت بهتر چاپ با کلیشه های فلکسو جدید

همانطور که گفته شد نحوه‌ی قرارگیری این dotها (دو بعد x-y) بسیار مهم است که در کنار این پارامتر، بعد سومی وجود دارد به نام ارتفاع که تنظیم بودن تمامی dot ها در یک ارتفاع بسیار امری مهم است. این مراحل توسط نرم افزار صورت می گیرد که از جمله این نرم افزار ها می‌توان به AM screening, FM screening, Hybrid screening و … اشاره کرد. هنگام استفاده از این تکنولوژی مناطقی به وجود می‌آید که شکل زیر این مناطق را نشان می‌دهد.

جدیدترین تکنولوژی ساخت کلیشه چاپ فلکسو | ایران شرکا

زاویه‌ی بین دو dot، عمق ایجاد شده، مورفولوژی سطح و ایجاد شدن لبه‌ی تیزتر بر روی dot سبب می شود که ظرافت چاپ بهتر شود. از طرفی مسطح بودن dot  در کلیشه فلکسو سبب می‌شود هدر رفت مرکب کمتر شود و سرعت چاپ نیز افزایش یابد و حتی چاپ بر روی زیرلایه های مختلف با مرکب حلالی نیز امکان پذیر می باشد. در ساخت کلیشه با تکنولوژی قدیم به علت اینکه سطح بالایی dot کروی بود با اصطلاح چاقی ترام روبرو می شدیم که این امر سبب بور شدن چاپ و همچنین ایجاد سایه در چاپ نهایی می‌شود، به کمک تکنولوژی جدید با این مشکلات در چاپ روبرو نخواهیم شد.

سخن آخر

در کنار استفاده از یک مرکب با ویژگی‌های خوب استفاده از این تکنولوژی سبب می شود که چاپ نهایی بسیار با کیفیت تر و همچنین سرعت چاپ نیز افزایش یابد. مسئله دیگر راندمان خود کلیشه است که با مسطح بودن سطح dot این راندمان بیشتر می شود پس در کنار انتخاب مرکب نوع کلیشه استفاده شده نیز تاثیر فراوانی در کیفیت نهایی چاپ ایجاد می‌کند.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.