مرکب پنتون بهتر است یا چهاررنگ؟ | رنگ سال 2022

مرکب پنتون بهتر است یا چهاررنگ؟ | رنگ سال 2022 | ایران شرکا
خانه » مرکب پنتون بهتر است یا چهاررنگ؟ | رنگ سال 2022

رئوس مطالب

5/5

تا حالا به این موضوع فکر کردید که چگونه رنگ سال انتخاب می شود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است با مرکب پنتون و تفاوت آن با مرکب CMYK آشنا شویم.

تاریخچه مرکب پنتون

 

شرکت پنتون در ابتدا کارت های رنگی برای تولیدات آرایشی و بهداشتی ایجاد می کرد، یکی از کارمندان این شرکت به نام لارنس هربرت این شرکت را خریداری کرد و اینگونه بود که سیستم تطبیق رنگی پنتون در سال 1963 پی ریزی شد. محصولات اولیه این شرکت به اینگونه بود که کتاب هایی با صفحات کم در ابتدا تولید شد که طیف رنگی را برای هر رنگ ایجاد می کرد به اینصورت که در یک صفحه رنگ زرد از طیف روشن تا تیره آن مشخص بود. برای هر رنگ یه عدد در نظر گرفته شد (مانند اتم های استفاده شده در جدول مندلیف) که عموم مردم نیز بتوانند تفاوت ایجاد شده را درک کنند زیرا توانایی افراد برای درک مشخص از رنگ و این مسئله که تغییر کوچک در المان های رنگی موجب تغییر در طیف رنگی می شود وجود نداشت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تغییر در المان های رنگی به وضوح توسط دستگاه های اسپکتروفوتومتری قابل لمس است و این سبب دسترسی به طیف بیشماری از رنگ ها می شود.

رنگ سال پنتون چطور انتخاب می شود؟

 

شرکت پنتون از جمله شرکت های غیر رسمی است که با کمک روانشناسی رنگ سال را انتخاب می کند که این انتخاب می تواند برای یک برند صورت گیرد و این رنگ تنها اختصاص پیدا می کند به همان برند که به نوعی جزئی از شناسنامه آن محصول یا برند می شود. اما چگونه رنگ سال انتخاب می شود؟ هر ساله جلساتی در ماه های می و نوامبر در یک اتاق کاملا سفید که رنگ های موجود در اتاق هیچگونه تاثیر ذهنی در شرکت کنندگان ایجاد نکند صورت می گیرد که افراد شرکت کننده در این جلسات نمایندگان مختلف از سراسر جهان است. شروع این جلسات از سال 2000 میلادی بود که نتیجه ی نهایی این جلسات سبب انتخاب رنگ آبی نیلگون بود.

تفاوت سیستم پنتون و چهار رنگ (CMYK)

 

اساس کار سیستم تطبیق رنگی پنتون (PMS-pantone matching system) به اینصورت بود که با ترکیب خاصی از رنگدانه ها به رنگ خاص می رسند که به آن رنگ نقطه ای می گویند همچنین با استفاده از این سیستم رنگ  های ویژه مانند فلزات و فلورسنت ها می تواند ایجاد شود. این ویژگی تفاوت اصلی طیف رنگی با طیف رنگی سیستم چهار رنگ اصلی CMYK است که در سیستم چهار رنگی که شامل رنگ های  مشکی، زرد، ارغوانی و سرخابی است رسیدن به یکسری از رنگ ها بسیار مشکل می باشد چون هر رنگ مانند اثر انگشت می باشد و طیف رنگی مخصوص خود را دارد. از تفاوت های دیگر این دو سیستم می توان به این ویژگی اشاره کرد که وقتی از یک رنگ (رنگ پنتون) استفاده می شود در مقایسه با رنگی که با سیستم CMYK در چاپخانه های افست استفاده می شود، در هر برج رنگی یک رنگ باید به این سیستم ( CMYK) اختصاص داده شود و رنگ ها بر روی یکدیگر می نشیند در صورتی که با استفاده از رنگ پنتون تنها با اختصاص دادن یک برج رنگی می توان به رنگ مورد نظر رسید. اما تفاوت اصلی این دو سیستم در چاپ نهایی هنگامی که از لام استفاده شود به وضوح دیده می شود و آن قابلیت تفکیک ترام های استفاده شده در سیستم CMYK است که این تفکیک در سیستم رنگی پنتون دیده نمی شود که باعث کیفیت بسیار بهتر، شاداب تر و زنده تر کار چاپی در سیستم پنتون می شود. از ویژگی های بارز رنگ پنتون می توان به این مسئله اشاره کرد که از این رنگ ها در پرچم کشورهای مختلف استفاده می شود و این موضوع به عنوان یک قانون که برای رنگ پرچم ها اعمال شده است.

جمع بندی

 

امروزه شرکت پنتون دفترچه هایی را روانه بازار کرده که تمامی رنگ های موجود در شرکت پنتون به وضوح در آن دیده می شود و راهکار ساخت رنگ مورد نظر نیز در زیر نمونه چاپ شده در آن دفترچه نوشته شده است که با ترکیب رنگ بدست می آید. نکته ای که باید به آن توجه شود جنس سطح چاپی (زیرآیند) است که مرکب بر روی آن اعمال می شود. زیرا رنگ مرکب بر روی کاغذهای مختلف رفتارهای مختلفی را از خود نشان می دهد به همین سبب این شرکت دفترچه های خود را با جنس های مختلف کاغذی (coated & uncoated) ایجاد کرده است.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.