مرکب لیبل | انواع لیبل و روشهای چاپ آن

مرکب لیبل | انواع لیبل و روشهای چاپ آن
خانه » مرکب لیبل | انواع لیبل و روشهای چاپ آن

رئوس مطالب

5/5

بازار چاپ فلکسو امروزه تحولات بسیار زیادی را مشاهده می کند. این تحولات در صنایع ایجاد شده است که منجر به ایجاد تغییرات در فناوری چاپ و پوشش می شود.

با توجه به مسائل زیست محیطی و تعهد مشتریان به استفاده از مواد کم خطر، سوق پیدا کردن بازار به چاپ فلکسو پایه آب منطقی می باشد که این امر باعث دور شدن صنعت از روش سنتی پایه حلال می شود. طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان اطلاعات و تحقیقات بازار صنایع چاپ در سال 2015 مرکب های پایه اب می توانند مانند همتای خودشان (مرکب حلالی) در صنعت بسته بندی های انعطاف پذیر و لیبل عملکرد مناسبی داشته باشند.

چالش اصلی استفاده از مرکب های پایه آب در این صنایع در سرعت چاپ می باشد. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که زیرایند مورد استفاده دارای تخلخل نباشد. در مرکب های حلالی به دلیل وجود مواد فرار که میزان آن در این نوع از مرکب ها 100%  می باشد، محدودیت ذکر شده رفع می شود و دستگاه های فلکسو توانایی خشک کردن این مرکب های حلالی را حتی با هیترهای معمولی و همچنین سرعت چاپ بالا را دارند.

نوع چاپ استفاده شده بر روی محصول چاپی از طریق تکنولوژی مرکب و پوشش برای چاپ محصولات انتخاب نمی شود بلکه با توجه به تجهیزات و امکانات صورت می گیرد، همانطور که ذکر شد اگر زیرایند جاذب باشد توانایی خشک شدن مرکب های پایه آب و حلالی تقریبا مشابه است که در این موارد مرکب پایه اب به عنوان انتخاب اول در نظر گرفته می شود. کاربردهای چاپ سطحی بسیار متنوع است که لیبل ها نیز در این دسته قرار می گیرند و از ویژگی های مهم این دسته می توان به مواردی چون براق بودن، خواص مقاومت در برابر سایش مانند ساییدگی، خراشیدگی و خراش، خواص مقاومتی چون مقاومت در برابر آب و حرارت را نام برد. بسته به محصول بسته بندی شده و همچنین کنترل لغزش سطح ویژگی های مقاومتی خاصی نیز مطرح می شود.

از انواع لیبل ها می توان چسب های حساس به فشار را نام برد که با اعمال فشار کم به سطوح مختلف می چسبند که ساختار آن را در زیر مشاهده می کنید.

لیبل حساس به فشار | ایران شرکا

از لیبل های دیگر می توان به لیبل های درون قالب نام برد که یکی از حساس ترین لیبل ها می باشند که فرایند آن به این صورت می باشد که در هنگام تولید بر روی بافت و بدنه اصلی محصول جا می گیرد. حساسیت این نوع از لیبل ها به علت مهاجرت مواد رنگی می باشد. پیگمنت های مورد استفاده در این زمینه باید در برابر مهاجرت ایمن باشند زیرا در تماس مستقیم با محصول هستند، اگر داخل محصول مواد غذایی باشد که این حساسیت چندین برابر می شود. دستگاه های مورد استفاده در این امر دستگاه هایی چون فلکسو، گراوو، افست و حتی برخی دیجیتالی ها هستند. در دایکات کردن این محصولات باید بسیار دقت کرد که گردو غبار یا الکتریسیته ساکن ایجاد نشود.

لیبل های متالایز از دیگر لیبل هایی هستند که در صنایع مختلفی چون خودرو، ارایشی بهداشتی و غذایی و … استفاده می شوند به علت براق بودن سطح این لیبل ها هنگام اعمال مرکب براقیت بسیار چشم نواز می شود.

لیبل صدفی ( برچسب های پی وی سی ) از ماده اولیه پلی پروپیلن ( پلاستیک ) تولید می شود. لیبل صدفی گونه ای دیگر از برچسب های پشت چسبدار بوده که سطحی صاف و صیقلی و همچنین حالت پلاستیکی داشته و در برابر کشیدگی و پاره شدن لیبل، بسیار مقاوم هستند. لیبل صدفی در برابر عوامل محیطی نسبت لیبل کاغذی سازگارتر است و در برابر رطوبت، سرما و گرما مقاوم بوده و استقامت بالایی دارد. این نوع برچسب ها در بخش های مختلفی مانند: لوازم خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی و موادغذایی و انواع شوینده ها کاربرد بسزایی دارند. لیبل های PVC ( صدفی ) انواع متفاوتی دارند و از لحاظ رویه، لیبل به صورت مات یا براق عرضه می گردد. از نظر چسبندگی میتوان این نوع لیبل را به دو دسته ی کم چسب و پرچسب طبقه بندی کرد. برچسب های PVC باچسب آکرونال اکثرا برای مصارف پزشکی، آزمایشگاهی و بخصوص در مراکز انتقال خون کاربرد ویژه ای دارند زیرا در دماهای پایین تر از 40- درجه سانتی گراد بدون تنزل کیفیت قابل استفاده می باشند و همچنین قابلیت تعویض مکان برچسب بدون جایگذاری اثر چسب را دارند و با دارا بودن پایداری مناسب، مخصوص لوله های آزمایش هستند. همچنین عمده مصارف این نوع از لیبل ها برای صنایع پتروشیمی، رنگسازی، بسته بندی، خودروسازی و مواردی که لیبل به همراه محصول در محیطی گرم یا سرد یا مرطوب قرار می گیرد، می باشد.

لیبل های صدفی دارای چاپ پذیری بسیار مناسبی هستند که میتوان با مرکب های مخصوص دستگاه چاپ مثل مرکب های پایه حلال و دارای UV و یا لیبل پرینترها روی آن ها چاپ انجام داد. ریبون رزین و یا وکس رزین از ریبون های مناسب این نوع لیبل به شمار می آیند که چاپی پررنگ و مقاوم در برابر آب و رطوبت و انواع حلال ها از نتایج آنهاست. لیبل صدفی خانواده ای بزرگ از متریال های شبیه به هم است که لیبل هایی همانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن ، صدفی حرارتی و صدفی معمولی دراین خانواده قرار می گیرند.

صنعت چاپ ليبل، از زيرمجموعه های نسبتا جديد صنعت چاپ محسوب می گردد که در ارتباط تنگاتنگ با بخش توليد و توزيع انواع کالاها می باشد. رشد روزافزون کميت و کيفيت در اين بخش که صنعت بسته بندی و حتی کنترل انبارداری، توزيع و فروش را متحول نموده است بگونه ای است که درحال حاضر بيشترين سهم سرمايه گذاری در صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است. تنوع و گستردگی صنعت چاپ ليبل در بخش های توليد ، نگهداری و توزيع ، ساخت ماشين آلات متنوعی را در جهت تامين اين نيازها را اجتناب ناپذير نموده است از این رو مرکب استفاده شونده در این صنعت بسیار مهم می باشد.


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.