ورنی | رنگ پنجم در چاپ

استفاده از ورنی به عنوان رنگ پنجم چاپ | ایران شرکا
خانه » ورنی | رنگ پنجم در چاپ

رئوس مطالب

5/5

مقدمه

پوشش ورنی در صنعت چاپ باعث بالارفتن براقیت و محافظت محصولات چاپی در برابر خراش ، رطوبت ، قدرت و استحکام اثر چاپ شده و  آسیب های جزیی می شود. در کنار فواید ذکر شده در بالا می توان به شکیل شدن و جذاب تر شدن نمونه چاپی اشاره کرد. در چاپ که پوشش ورنی به عنوان یکی از اجزای اصلی می باشد هم می توان به صورت موضعی و هم به صورت کلی در صفحات چاپی از آن استفاده کرد.

در تولید چاپ ، ورنی می‌تواند به ترکیبی از روغن‌ها، رزین‌ها، موم‌ها، حلال‌ها و سایر موادی که به‌عنوان حامل مرکب استفاده می‌شوند، اطلاق شود. استفاده از ورنی در چاپ باعث افزایش براقیت مرکب می شود.

ورنی چاپی و ورنی موضعی

اصطلاح ورنی همچنین به پوششی اطلاق می‌شود که روی یک قطعه چاپ شده پس از چاپ،  برروی دستگاه یا خارج از دستگاه چاپ انجام می‌شود. ورنی معمولاً به دلایل زیبایی شناختی (به عنوان مثال برای افزایش براقیت و ایجاد ظاهر کلی بهتر) یا برای محافظت از چاپ در برابر سایش و پارگی ناشی از دست زدن یا تماس با رطوبت یا مواد شیمیایی به یک قطعه چاپ شده اضافه می شود. ورنی که پس از چاپ روی کل سطح چاپ شده اعمال می شود، ورنی چاپی نامیده می شود. ورنی که عمدتاً به دلایل زیبایی شناختی (مانند روی جلد کتاب ها) فقط در قسمت های خاصی از سطح چاپ شده اعمال می شود، ورنی موضعی نامیده می شود. اگر ورنی پس از چاپ به عنوان روکش اضافه شود، مهم است که اطمینان حاصل شود که فرمول ورنی با فرمول مرکب سازگار است تا دچار مشکلات در چاپ از ناحیه ورنی نشویم.

روش های اعمال ورنی

در مرحله اعمال ورنی بر روی سطح چاپی باید دقت داشت که سطوح چاپی ورنی خورده در قسمت خروجی دستگاه چاپ روی هم انباشته نشوند و زیاد تحت فشار قرار نگیرند که در غیر این صورت موجب پشت‌زنی سطوح در چاپ می‌گردد. برای جلوگیری از پشت زنی هنگامی که از یک لایه ورنی استفاده می شود درون محفظه ای پودر تالک وجود دارد که با پاشش پودر تالک روی سطح از پشت زنی آن جلوگیری می کند.

انواع مختلفی از ورنی در  چاپ وجود دارد. آنها شبیه مرکب‌های چاپ هستند اما حاوی پیگمنت های رنگی نیستند. حامل ممکن است یک حلال، روغن خشک کن، پیش پلیمر یا مونومر باشد. علاوه بر حامل، ورنی ممکن است حاوی رزین، خشک کن، وکس یا شروع کننده باشد.  ورنی مورد استفاده را می توان طوری فرموله کرد به صورت که قبل از چاپ، هنگام چاپ (آنلاین) و پس از چاپ (آفلاین) اعمال شود.

روش های کاربردی آن عبارتند از:

  • صفحه و روکش مرسوم برای واحد مرکب معمولی
  • اصلاح سیستم رطوبت دهی
  • رول روکش تنهایی مخصوص ورنی زدن
  • واحد های چند پوششی برای کارهای ترکیبی

انتخاب ورنی مناسب

توصیه می‌کنیم با تامین‌کننده مرکب خود بررسی کنید که کدام ورنی برای نوع مرکبی که استفاده می‌کنید مناسب‌تر است. در چاپ افست می توان از انواع ورنی زیر استفاده کرد.

  • ورنی چاپی می تواند به عنوان مرکب افست معمولی یا مرکب UV توصیف شود. خشک کردن با مکانیزم مشابه مرکب های افست quick-setting انجام می شود، یعنی جذب بخش دارای ویسکوزیته پایین ورنی و سپس خشک شدن به روش پلیمریزاسیون اکسیداتیو روغن های گیاهی.
  • ورنی دیسپرس کننده ، که شبیه فلکسو پایه آب است. این ورنی در دستگاه چاپ در یک واحد پوشش اعمال می شود که معمولاً با واحد خشک کن IR یا هوای گرم خشک می شود.
  • ورنی فرابنفش(UV): خشک کردن یک فرآیند پلیمریزاسیون است که در آن فیلم ورنی به کمک اشعه ماوراء بنفش دارای اتصالات عرضی می شود و خشک کردن اتفاق می افتد . براقیت بستگی به ضخامت و ویسکوزیته ورنی دارد..

خصوصیات انواع ورنی در چاپ

 

معایب مزایا نوع ورنی
·         خشک شدن ورنی با سرعت کم

·         اسپری کردن پودر خشک کن ضروری است

·         ریسک زرد شدن

·         بوی خنثی ندارد

·         درخشش ایده آل

·         مقاومت خوب مالشی

·         بر ثبات ابعادی صفحه چاپ اثر نمی گذارد

·         مقاومت به الکل ها

·         قابل فرایند مانند مرکب چاپ

ورنی روکار (مرکب افست رایج)
·         می تواند بر ثبات ابعادی کاغذ اثر بگذارد

·         خواص مقاومتی آن طول عمر محدودی دارند

·         مرکب مقاوم قلیایی ضروری است

·         درخشش عالی

·         مقاومت خوب مالشی

·         نیاز به اسپری پودر برای جلوگیری از پشت زدن ندارد

·         بو خنثی

·         قابلیت مرکب زدایی

·         بدون خطر زرد شدن

 

ورنی دیسپرس کننده
·         بوی خنثی تحت برخی شرایط

·         ایجاد حساسیت و محرک پوست بدن

·         میزان مرکب زدایی محدود

·         وارنیش گران

·         اعمال سخت بر روی خط چاپ

·         بالاترین میزان درخشش

·         بهترین خواص مقاومت مکانیکی و شیمیایی

·         پودر اسپری نیاز نیست

·         بدون پشت زنی

 

ورنی فرا بنفش

 


نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟

آماده پاسخ گویی هستیم.